Wat is het geheim?
Meerdere testen laten zien hoe snel de auto is; op Circuit Zandvoort tikte de auto 225 kilometer per uur aan, maar modellen tonen aan dat dit zelfs richting de 300 kilometer per uur kan gaan. De kracht van de auto zit in het batterijpakket. Deze is namelijk te vergelijken met de capaciteit van een standaard Tesla model 3 (58 kilowattuur), echter laadt deze auto twee keer zo snel op! Wat het achterliggende geheim is? Koeling. Bij het opladen van een batterij komt er veel warmte vrij waar batterijcellen niet goed tegen kunnen. Boven de 45 graden degraderen deze cellen in een snel tempo. Daardoor verliest de auto zijn actieradius, wat ervoor zorgt dat deze vaker opgeladen moet worden. En wanneer een batterij oververhit raakt, neemt de kans op brand en kortsluiting toe.
Nog een stapje verder
Alhoewel deze techniek al een echte doorbraak is, is het studententeam InMotion ook al druk bezig om de techniek verder te verfijnen. Op den duur willen ze graag op celniveau koelen, zodat de auto binnen enkele minuten opgeladen is. Maar een batterijpakket bestaat uit zo’n 360 cellen, waardoor dit nu nog een grote uitdaging is. Daarnaast moet het team kennis vergaren om daadwerkelijk met de auto te kunnen racen, hun eerste stap hierin zou zijn om een één uur durende race te volbrengen. Vanuit daar bouwen ze verder, met als uiteindelijke doel deelnemen aan de legendarische 24 uursrace van Le Mans. Deze race is bedoeld om jonge coureurs en nieuwe teams kennis te laten maken met uithoudingsraces. Professionele coureurs als Kevin Abbring, Bas Schothorst en Christiaan Frankenhout raceten de demo- en testrondes en de auto voldoet al aan de technische standaarden voor de LMP3. De LMP3 is een prototypeklasse op instapniveau, voordat jonge coureurs en teams doorstromen naar de hogere klassen van de prototype-racen.
Wake-up call voor de auto-industrie
Het hogere doel van deze e-auto is de huidige auto-industrie uitdagen. InMotion heeft aangetoond dat de laadtijd van elektrische auto’s zo verkort kan worden dat deze vergelijkbaar wordt met een tankbeurt benzine. Zo wordt de drempel richting elektrisch rijden weggenomen en kan de wereld ‘groener worden gemaakt’. Hoogleraar Mechanical Engineering aan de TU/e, Maarten Steinbuch, stelt dat de bijdrage van studenten heel waardevol is voor bedrijven die zich bezighouden met groene mobiliteit. ‘’InMotion racet ons op een standvastige en innovatieve manier naar een duurzame toekomst. Hun technologie en meetmodellen kunnen voor de toekomst interessant zijn voor de industrie, om bijvoorbeeld de laadtijd van elektrische vrachtwagens en vliegtuigen drastisch omlaag te brengen.’’
Wij bij Orcatech vinden dit een heel mooie ontwikkeling en zijn benieuwd wat deze koeltechniek nog meer teweeg gaat brengen in de toekomst!
Interesse in deze bronnen?
https://www.tue.nl/nieuws-en-evenementen/nieuwsoverzicht/12-07-2022-studenten-tu-eindhoven-ontwikkelen-elektrische-raceauto-met-zeer-korte-oplaadtijd/ https://www.at-aandrijftechniek.nl/mobiliteit/studententeam-tu-e-ontwikkelt-e-raceauto-met-korte-oplaadtijd/78224/ https://stringfixer.com/nl/Le_Mans_Prototype