Het functioneren van waterstofauto Machina
Hopium is een Franse organisatie die zich bezighoudt met de introductie van een waterstofauto onder de naam ‘Machina’. De waterstof wordt niet verbrand zoals bij een benzinemotor. Waar haalt de motor dan energie uit? Een brandstofcel zet waterstof om in energie, waarna deze energie doorgezet wordt naar een kleine batterij. Het vermogen van deze motor is 500 pk, wat ervoor zorgt dat de Machina bolide snelheden tot 230 km/u kan behalen. Met 6 kilo waterstof kan deze auto een afstand van 1.000 kilometer rijden.
Werking van V12-motor
Maar hoe verschilt deze waterstofauto van de V12-motor? De V12-motor is ontwikkeld door het bedrijf MAN en loopt zowel op waterstof als diesel, met een vermogen van 1.020 pk. Ze hebben de motor ontworpen door aan een bestaand model (genaamd D2862 LE448) een adapter toe te voegen waar waterstof in geïnjecteerd kan worden. De motor draait in eerste instantie op diesel, maar kan de omschakeling maken naar waterstof. Om die omschakeling te maken is 5 procent diesel nodig. De waterstof ontbrandt op dezelfde manier als diesel, via compressie. Door de toevoeging van waterstof zou deze motor 50 tot 80 procent minder CO2 uitstoten. De eerste twee exemplaren van deze motor zijn ingezet binnen de scheepsvaart, maar in 2023 of 2024 gaat MAN deze motoren ook testen in vrachtwagens.
Het verschil met waterstofvrachtwagens
Ook Volvo is goed op weg om te verduurzamen. Het autobedrijf heeft een prototype van een vrachtwagen laten zien die op waterstof rijdt. Hoe zijn deze motoren voor vrachtwagens verschillend van eerder besproken technieken? Deze waterstof vrachtwagens bevatten niet één, maar twee brandstofcellen met gezamenlijk een vermogen van 300kW. Na een kwartier is de vrachtwagen gevuld, waarna ook deze tot 1.000 kilometer de weg op kan. In 2025 wil Volvo alleen nog maar waterstof en elektrische vrachtwagens op de weg hebben.
Momenteel rijden er al tweehonderd vrachtwagens elektrisch of op waterstof. Volgend jaar moeten dat er 450 worden en het doel is om in 2030 12.000 e-trucks te hebben. Om die doelstelling te behalen is wel steun vanuit de overheid vereist.
Investering in waterstoftankstations
Gelukkig wil het Nederlandse kabinet vanaf 2024 een subsidieregeling starten, om zo uiteindelijk vijf tot tien waterstoftankstations te realiseren. Organisaties krijgen met deze regeling overheidsgeld om de tankstations te bouwen en de bijbehorende waterstofvrachtwagens te kopen.
Maar wat kost het eigenlijk om te rijden op waterstof? Zoals benoemd, is voor de Hopium Machina auto 6 kilo waterstof nodig om 1.000 kilometer te rijden. Waterstof kost ongeveer 12 euro per kilo, wat erop neer komt dat een volle tank 72 euro kost. Een tank volgooien zou 3 minuten duren en ze zeggen dat je daarmee van Utrecht naar Milaan kan rijden! Om de vergelijking af te maken ten aanzien van benzine: waterstof kost 7,2 cent per kilometer en voor een zuinige auto op benzine betaal je iets meer dan 11 cent per kilometer. Een leuke kostenbesparing dus!
Om waterstof vrachtwagens en auto’s sneller in de toekomst in te kunnen zetten, willen de Europese Commissie en het Europees Parlement dat langs belangrijke Europese snelwegen meer waterstoftankstations komen. Orcatech vindt het positief om deze ontwikkelingen op het gebied van verduurzaming op te merken. Wat is de volgende techniek die daaraan bij gaat dragen?
Bronnen
https://topgear.nl/autonieuws/hopium-machina-1000-kilometer/
https://topgear.nl/autonieuws/v12-waterstof-diesel-man-1000-pk/
https://tweakers.net/nieuws/198274/volvo-toont-waterstofvrachtwagen-met-bereik-van-1000-kilometer.html
https://tweakers.net/nieuws/203724/nederland-investeert-22-miljoen-euro-in-waterstoftankstations-voor-vrachtwagens.html
https://www.vno-ncw.nl/forum/het-kan-bouw-en-stikstofcrisis-oplossen-en-t-tekort-aan-personeel