Hoe zijn de recruitment werkzaamheden veranderd door de coronacrisis?

Emilia Wulms is sinds 1,5 jaar Recruitment Specialist bij Orcatech. Tussendoor heeft ze ook nog een tijdje team Techsharks procesindustrie versterkt, maar inmiddels is ze terug bij Orcatech en zal ze ons de komende tijd meenemen in haar recruitment werkzaamheden. Hoe zijn deze het afgelopen jaar bijvoorbeeld veranderd?

Hoe zijn de recruitment werkzaamheden veranderd door corona?


“In principe zijn veel werkzaamheden hetzelfde gebleven, maar worden ze op een andere manier uitgevoerd. Zo gebruiken we bijvoorbeeld andere middelen. Sollicitatiegesprekken voeren we nog steeds, maar vanwege de maatregelen vindt het eerste kennismakingsgesprek via Microsoft Teams plaats. Wanneer we verder in het proces zitten met een kandidaat, spreken we op gepaste afstand fysiek af. We vinden het belangrijk dat we iemand fysiek gezien en gesproken hebben en het is ook prettig voor de kandidaat om een gevoel te krijgen van de sfeer van Orcatech. Daarnaast is de omgeving waarin we werken veranderd. We zijn veel meer vanuit thuis gaan werken. We hebben zelfs voor een hele lange periode volledig vanuit thuis gewerkt. Interne vergaderingen en teamuitjes vinden online plaats. Je ziet collega’s en kandidaten veel minder vaak.”

Hoe vind je het om het kennismakingsgesprek online te voeren?


“Ik ervaar de online gesprekken als positief, op het begin was het wel wennen. Het is toch anders dan fysiek. Er zit nu een beeldscherm tussen waardoor het soms lastiger is om elkaars gevoel te peilen. Inmiddels ben ik eraan gewend en is het soms juist leuk om een andere omgeving te zien. Je komt eigenlijk (visueel) op bezoek bij de kandidaten thuis. Recent liet iemand bijvoorbeeld zijn project zien waar hij mee bezig was in zijn hobbykamer. Heel leuk! Zo leer je iemand dus alsnog goed kennen, maar op een andere manier.”

Denk je dat deze veranderingen ook zullen blijven na corona?


“Deels, ik denk dat veel bedrijven en mensen hebben ervaren dat af en toe vanuit thuis werken prettig is. Er kleven natuurlijk voor- en nadelen aan. Nu werken we noodgedwongen thuis door de coronacrisis, maar wanneer er een optie is om op het kantoor of thuis te werken dan hebben mensen de keuze. Voor velen kan thuiswerken reistijd en files schelen of ouders kunnen hun kinderen tussendoor vlug naar school brengen of ophalen. Het zorgt voor een stukje vrijheid en flexibiliteit in het leven. Dit is natuurlijk alleen van toepassing voor beroepen waarin dit mogelijk is, zoals ik als Recruitment Specialist. Daarnaast denk ik niet dat we in de toekomst de werkwijze gaan hanteren dat we alle eerste kennismakingsgesprekken online zullen voeren, maar dat we dit als optie kunnen aanbieden. Bijvoorbeeld als een kandidaat een ontzettend drukke agenda heeft.”

Zitten er ook nadelen aan het thuiswerken?


“Ik denk dat het belangrijk is dat de werkgever erop kan vertrouwen dat medewerkers thuis net zo productief werken als op het kantoor. Ik denk dat we op moeten passen dat mensen er niet te erg in doorslaan. Dat het kantoor bijvoorbeeld ook na de coronacrisis volledig vermeden wordt. Naar mijn mening is een combinatie van thuiswerken en op het kantoor werken het beste. Het blijft belangrijk om goed contact te onderhouden met je collega’s. Natuurlijk kan dit online via Microsoft Teams, maar fysiek contact is toch net iets anders. Je krijgt veel meer mee over wat er speelt en je weet elkaar sneller te vinden voor vragen.”

Hoe zijn de werkzaamheden van jullie engineers veranderd?


“De meeste van onze engineers hebben ook een tijdje gedeeltelijk vanuit thuis gewerkt (waar dit ging en mogelijk was). Zij voerden hun vergaderingen via Microsoft Teams. Verder kunnen de meeste van onze engineers via een portal van het desbetreffende bedrijf inloggen om werkzaamheden uit te voeren die ze normaal ook achter de computer op het kantoor uitvoerden.”

Hoe hebben jullie de engineers hierin begeleidt?


“Wij hebben regelmatig gevraagd hoe het gaat en geïnformeerd of we ergens in konden faciliteren, zoals thuiswerkspullen. Persoonlijke aandacht en communicatie zijn in deze situatie erg belangrijk. Opdrachtgevers speelden hier goed op in door bijvoorbeeld een laptop aan te bieden en VPN-verbinding te regelen.”

Hoe vinden jullie engineers de online onboarding?


“Ze ervaren het als heel fijn. Tijdens deze onboarding wordt uitgelegd hoe alles werkt bij Orcatech en worden de kernwaarden van de organisatie gedeeld. We doen er alles aan om ze toch een leuke dag te verzorgen.”

Hoe zorg jij ervoor dat jij toch nog in contact blijft met iedereen?


“Door middel van field management. Ik zorg ervoor dat ik continu weet waar mijn engineers mee bezig zijn. Ik neem regelmatig contact met ze op via een belletje. Op deze manier kan ik er zelf proactief achterkomen of er wel of niet iets speelt. Zowel negatief als positief. Daarbij vindt de ene engineer het fijn om tweewekelijks contact te hebben en de ander vindt één keer per maand meer dan voldoende. Daarnaast houden we vier keer per jaar een evaluatie samen met de werknemer en de opdrachtgever. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat alle verwachtingen nog steeds goed zijn. We koppelen hier ontwikkelingspaden of trajecten aan.”

Zijn jullie in de coronatijd gegroeid of kleiner worden?


“We zijn gegroeid, ondanks de coronacrisis zijn er toch best veel kandidaten geweest die toch op zoek gingen naar een nieuwe baan. Een tijdje zijn er vanuit de opdrachtgevers minder aanvragen geweest, maar ook dit hebben we goed doorlopen. Ons team heeft het afgelopen jaar ook een nieuwe business unit directeur gekregen, Jeroen Meeuws. Er staat nu een sterk team.”

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Make some noise

Heb je vragen over een specifieke vacature? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden om samen te gaan werken? Blijf daar niet te lang mee rondlopen, maar stel ze direct.